FREDERIKSVÆRK OG OMEGNS KUNSTFORENING
Hanne Bartholin, f. 1962, er uddannet tegner og grafiker fra Designskolen i Kolding i 1987. Efter at have arbejdet som bladtegner i en årrække, fik hun sin debut i 1995 med billedbogen I den syvende himmel (tekst Charlotte Sejer Pedersen), og siden da har hun fået udgivet mere end 45 titler, heraf mange billedbøger.

Det er karakteristisk for Hanne Bartholins arbejde, at hun hele tiden udforsker de muligheder, som netop bogen tilbyder en illustrator og det at fortælle i billeder. Det betyder ikke så meget, om det er hende selv eller en anden, der er kommet med et idéoplæg eller en tekst til fortællingen. Man kan sige, at hun arbejder som med-forfatter med sine billeder. I sidste ende gør hun altid fortællingen til sin egen. Hun har sin egen billedverden, der ofte er præget af mættede farver, ro og balance, men samtidig varierer i udtryk i de forskellige bøger.

Selv siger hun, ”Jeg ser hver ny billedbog som et forskningsprojekt, jeg vil udvikle og forny.”

Sådan har det også været med Bibelhistorier. Det har været en lang proces – i to år har Hanne Bartholin arbejdet med at billedsætte Ida Jessens genfortælling af Bibelen for børn. De bibelske fortællinger er både fortløbende, men også deres egne, og derfor har Hanne Bartholin haft som mål, at hver enkelt historie har sit eget billedmæssige univers.

Til at skabe det har hun arbejdet med alt fra akvarel over blyant til tusch, blæk, tandbørste og gammeldags dyppepen. "Akvarellen er et utrolig spændende medie," fortæller hun: "Man kan lave de fineste små linjer, men også dramatiske overflader, og man kan få mange forskellige farvetoner frem, som lyset går igennem. Tuschen kan afgrænse og lave kontraster, mens blyanten kan lave tynde konturer. Dyppepennen har jeg brugt til blandt andet dyrenes hår."

Samtidig har hun haft et tæt samarbejde med bogens grafiske tilrettelægger, Nanna Arnfred, for at gøre tekst og billede til én organisme.

Se Hanne Bartholin fortælle om processen her: https://www.youtube.com/watch?v=ukDZckgB1lk

Hanne Bartholin har undervist og fungeret som censor og vejleder på Designskolen i Kolding og Kunstakademiets Designskole i København 1996-2014.

Hanne Bartholins bøger er oversat til kinesisk, koreansk, engelsk, spansk, fransk, catalansk, finsk, norsk og svensk.

Hanne Bartholin has modtaget flere priser, bl.a. Kulturministeriets Illustratorpris 2001 for Finn Herman, tekst Mats Letén, 2001 – Kulturministeriets Illustratorpris har til formål årligt at hædre en særlig bemærkelsesværdig indsats for den illustrerede danske børne-og ungdomsbog af høj teknisk og kunstnerisk kvalitet og gives til ”årets illustrerede børnebog”, og Chen Bochui International Children’s Literature Award – Best Author of the Year 2015, for hendes arbejde som illustrator. Hanne Bartholins bøger er meget populære i Kina, hvor der er solgt o. 50.000 eksemplarer af Finn Herman (forf. Mats Letén), og hvor serien om Carl (forf. Ida Jessen) netop er blevet introduceret. -Chen Bochui International Children's Literature Award (Kina): Best Author of the Year 2015 er en meget prestigefyldt international pris, der har været uddelt siden 1981.

Hanne Bartholin har udstillet verden over, bl.a. i Seoul, Busan, Tallin and Nordiska Akvarellmuseet i Sverige.

Udvalgte bøger

Bibelhistorier, tekst Ida Jessen, Bibelselskabet 2016

Bøger undervejs:

Historien om dig, tekst Søren Lind, ABC forlag

Langt ud i skoven, eget projekt for Gyldendal

Lille Nø og Mindste Mo i samarbejde med Hanne Kvist og Gyldendal

Hanne Bartholin 7-28/1