Intuition And Construction

En fællesudstilling af Krista Rosenkilde og Thora Finnsdottir Søe, hvor Rosenkilde indtager væggene i Ågalleriet med rummelige vægobjekter og papirarbejder og Finnsdottir gulvet med keramiske skulpturer.

-Rosenkilde arbejder i et univers af stramme geometriske former med referencer tilbage til 1920’ernes konstruktivisme og Bauhaustraditionen.

-Finnsdottir arbejder intuitivt med et modeleret organiske formsprog som sættes op i dialog med støbte konstruerede stablinger, hvor leret lever i stærk kontrast med hinanden.

- Værkerne komplimenterer og understreger hinanden, dels ved at være fremstillet i meget forskellige materialer men også ved at indeholde mange kontraster.

-Grundlaget for at lave denne udstilling, hvor Finnsdottirs og Rosenkildes arbejder vises sammen er ikke udelukkende æstetisk. På overfladen er det to meget forskellige kunstneriske udtryk, men stikker man lidt dybere, er der alligevel et stærkt fællesskab, hvor begges arbejder, og tilgangen til at skabe dem, mødes.

-Både Rosenkildes og Finnsdottirs værker rummer en kontrast i det visuelle, såvel som det indholdsmæssige udtryk. Rosenkildes værker kan ikke kategoriseres som udelukkende stramme og minimalistiske, de er ligeså kaotiske og irrationelle og bygger på en intuitiv forståelse af et sanseligt visuelt formsprog.  Finnsdottirs værker skildrer også en tvetydighed, dels i farve og form, men også mere overordnet i det industrielle versus det håndlavede udtryk som skulpturerne varierer imellem.

-Det er netop i denne dialog mellem intuition og konstruktion at værkerne mødes og et spændende fællesskab opstår.

Krista Rosenkilde tog afgang fra det Kongelige Danske Kunstakademi i 2009 og har siden udstillet på museer og i gallerier i hele landet. Hun har desuden lavet flere større udsmykningsopgaver bla har hun lavet en omfattende udsmykning i 2014 for Vestre Landsret. Krista Rosenkilde bor i Hundested og har atelier i Kunstnerhuset i Frederiksværk. For mere information; www.kristarosenkilde.com

Udstillingen løber fra 2/4 til 23/4, åbningstiderne er torsdag-søndag kl 13-16. Fernisering lørdag 2/4 kl 14-16, alle er velkomne.

Krista Rosenkilde
Thora Finnsdottir