FREDERIKSVÆRK OG OMEGNS KUNSTFORENING
Ole Sporring er født i 1941 og er uddannet på Kunstakademiet, hvor han var professor i malerkunst i årene 1986-95. Skønt han er en fabulerende, humoristisk maler og grafiker, der har blik for tilværelsens absurde sider, skal man ikke tage fejl af den grundlæggende civilisations- og samfundskritik, som hele tiden ligger under. Samtidig har han i alle årene været aktiv fortaler for demokrati og afbureaukratisering i kunstens institutioner, hvor han har indtaget vigtige pladser. I sit fortællende, figurative formsprog, der samtidig næres af hans udsøgte sans for farver, krydser han klinger med tegneserie- og graffitikunst. Generelt udtrykker han sin bekymring for den sociale udvikling og klodens truende, klimatiske tilstand. Han benytter ofte referencer til billeder, der cirkulerer i massemedierne, som får en drejning i uforudsigelige og overraskende retninger. Sporring er repræsenteret i en lang række offentlige samlinger. I 2012 udgav Forlaget Vandkunsten Ludvig Holbergs 'Niels Klims underjordiske rejse' med illustrationer af Ole Sporring.

Fernisering 3/3 2018 kl 14-16 i Ågalleriet. Kunstneren vil selv være til stede under ferniseringen og fortælle om sin kunst.

Ole Sporring: Maleri og grafik 3-24/3